We zijn inmiddels een week en flink wat kilometers verder sinds mijn laatste blog uit Hua Hin. Ik heb dagelijks een reisdagboekje voor mezelf bijgehouden want ik wil echt geen enkel moment vergeten van deze onvergetelijke reis, maar voor het schrijven van een blog wil ik de gebeurtenissen altijd even laten bezinken. Er gebeurt teveel om allemaal in een blog te proppen dus ik zal mijn best doen om een goeie selectie te maken.

Dag 7: Hua Hin – Chumpon – Koh Tao
Via het reisbureau van Lomprayah hebben we een combiticket geboekt. Om half 8 in de ochtend worden we met een tourbus opgehaald en rijden we naar de haven van Chumphon. Naast me zit een een of andere aso die waarschijnlijk een nachtje heeft doorgehaald in Bangkok en halverwege zijn schoenen heeft verloren. Met een stank die er van hem af komt en voeten die helemaal zwart zijn van de vuiligheid probeert hij zijn roes uit te slapen in de bus terwijl hij een poging doet gestrekt te slapen in zijn stoel. Af en toe schrikt hij wakker van zijn eigen gesnurk en in zijn spasme geeft hij mij een lekkere veeg tegen mijn been met zijn vagebondspoten. Na iets meer dan vier uur rijden komen we aan in Chumphon en hier stappen we op een catamaran die in anderhalf uur naar Koh Tao vaart.

We hadden de dag daarvoor al een lodge uitgezocht voor twee nachten en we worden bij de pier door een busje van de accommodatie opgepikt wat door bijna alle hotels en dergelijke wel wordt gedaan op Koh Tao. We verblijven in Sairee village wat het populairste gedeelte is van Koh Tao. De meeste resorts en hotels bestaan uit bungalows en zijn doorgaans een uitvalsbasis voor veel duikers. Omdat we de afgelopen dagen relatief luxe hebben geleefd, besloten we om nu even een goedkoper verblijf te kiezen. We slapen in Sun Smile, waar de eigenaar heel vriendelijk is, je scooters kan huren voor een normale prijs, maar de bedden echt keihard zijn.

A tropical thunderstorm
Die avond gaan we wat drinken bij Fizz. Een gezellige lounge bar aan het strand met hele fijne muziek. Ik denk dat we amper een kwartiertje met onze billen in een zitzak zaten toen een gigantische storm vanuit de zee onze kant op kwam. Warme regen komt met bakken uit de hemel en flitsen van onweer lichten het strand meerdere keren per minuut op. Tientallen feestgangers duiken met kleren en al de zee in en anderen staan te dansen in de regen. Toen we door kregen dat het niet gauw op zou houden, besloten we om terug te lopen naar onze kamer. Halverwege blijken meerdere straten blank te staan en er zit niets anders op dan tot mijn dijbenen door het regenwater heen te waden. Heel vet om mee te maken. Een beetje tipsy van mijn Chang biertjes maken we nog even een stop bij de 7 eleven om wat instant noodles te halen (altijd handig om in je kamer te hebben) en komen we verzopen en bezopen terug in de kamer. Ok niet echt bezopen maar ik voel me wel wat melig.

Dag 8: het eiland verkennen

Voor een schappelijke 150 baht halen we een scooter bij het hotel en zoals elke wijze toerist maken we foto’s van de scooter om te voorkomen dat we straks moeten betalen voor een kras die er mogelijk al zat. Het eiland kent eigenlijk één lange weg met veel hoge heuvels en bochten. Doodeng in het begin om achterop te zitten maar al gauw vertrouw ik genoeg op Sander zijn rijskills. We rijden eerst helemaal naar het noorden waar je een prachtig uitzicht hebt op Koh Nang Yuan en we drinken een drankje in het resort dat daar ligt. Daarna rijden we helemaal naar het zuiden en vinden een prachtig verborgen strandje aan Freedom Beach.

Aan het einde van de dag gaan we eten bij the Gallery. Zonder verwachtingen gaan we heen maar wat een fantastisch eten hebben ze daar! Later komt de eigenaar van deze tent met ons praten en het blijkt een bekende documentairemaker te zijn van National Geographic. Hij is getrouwd met een beeldschone Thaise dame en heeft het restaurant er bij als hobby. If you think life is finally treating you well, you haven’t met Chris Clark. Die gast heeft alles mee.

Dag 9-10: Tanote Bay, Montalay Beach Resort

Ja. De bedden waren echt te hard en we wilden eigenlijk wel op een rustiger stuk van het eiland tot rust komen. Tot nu toe zijn we continu in beweging geweest en we waren echt toe aan über chillheid. Een resort of hotel met dezelfde prijs-kwaliteitsverhouding zoals in Hua Hin of Bangkok vind je hier op het eiland niet zo makkelijk. Maar ze zijn er wel. Je moet alleen even weten waar je moet zoeken. Voor echt maar drie euro per persoon dat we meer betalen dan in Sun Smile lodges, hebben we nu een super lekker resort aan de oostkant van het eiland. Dit keer met ontbijt dus eigenlijk betalen we net zoveel. Achterop een pick-up taxi rijden we in een half uurtje naar het resort. Wanneer het zo regent als de eerste dag, dan zit je hier wel echt vast omdat de wegen volledig onbegaanbaar zijn.

De volgende dag proberen we even te snorkelen hier. Het koraal ligt de eerste tien meter erg ondiep dus ik heb een paar keer mijn benen geschaafd aan het koraal. Toch maar even wat flippers gehuurd van het hotel. Dit is echt een prachtige plek om te snorkelen en ik heb nog nooit zulke mooie vissen gezien! Wat een ervaring, helemaal omdat ik me toch even over mijn angst voor diep water heen heb moeten zetten. Net zoiets als hoogtevrees, maar dan in diep water. Eenmaal een beetje ontspannen kon ik toch genieten van al het moois onder water.

Dag 11: snorkelen met babyhaaien!
Dit is volgens mij ook meteen de mooiste spot om te snorkelen want de volgende dag gingen we een volledige snorkeltour doen om het eiland heen met Oxygen Tours. Eigenlijk hebben we nergens nog zulke mooie vissen en riffen gezien als in de baai van ons resort. De upside was wel dat ik een paar babyhaaien in Shark Bay heb gezien! Heel vet. Tot grote teleurstelling van Sander die ze heeft moeten missen. We hebben uiteindelijk vijf stops gemaakt waarvan de laatste op Koh Nang Yuan was.

Koh Tao is echt een fantastisch eiland en ik kan mee heel goed voorstellen waarom mensen blijven plakken hier. Sowieso is Thailand een land waar ik naar terug wil gaan. De aantrekkingskracht is enorm. Het eten is heerlijk. De cultuur en het geloof is tot slot ook iets wat mij enorm goed ligt en waar ik me thuis zou kunnen voelen. Mag ik al met pensioen?